onsdag 18 juli 2012

Nördig träningsrapport 1

Nu har det gått fem veckor sen jag trumpetade ut att jag anmält mig till Stockholms Marathon 1 juni 2013, och det är dags att leverera en utlovad träningsrapport:

Det går bra! Första veckan kunde jag nästan inte springa pga förkylning och seg hosta, men sen kom jag igång fint. Jag blandar nu löpning på asfalt (brukar aldrig springa på asfalt annars men hela maran går ju på asfalt så det måste jag vänja benen vid), löpning på grusväg i skog, terränglöpning (orientering) och snabbdistans (ja, det är ju parkorientering dvs banor som är på ca 3,5 km grus, gräs och asfalt och som jag drar på i absolut högsta växeln från start till mål). Det är ännu helt ovetenskapligt och löst. Jag har inget träningsschema än för det första målet är inte kvalitet - det är i stället att gå ner de där 10 kg i vikt så att jag sedan kan lägga på mer träning skadefritt har jag tänkt mig.
Jag har nu efter 5 veckor faktiskt gått ner nästan 5 kg i vikt. Jubel! Och för varje kg jag har tappat desto bättre och lättare går förstås löpningen.
Jag springer mycket. 5 eller 6 pass per vecka. Senaste veckan totalt 4,5 mil. Det känns väldigt, väldigt bra när jag springer och jag har inte ont någonstans.

Så - en väldigt ovetenskaplig träningsuppläggning än och en ganska ostrukturerad träningsrapport - men en glad och optimistisk Carolina än så länge.

2 kommentarer:

  1. Imponerande! Vilken disciplin. Och vem behöver vetenskap när det finns sunt förnuft?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aaargh! Just nu slåss dock det sunda och duktiga förnuftet mot mina cravings...vill ha ostbågar! Massor! Nu!!

      Radera