onsdag 12 september 2012

AVG + Google = krig?

De senaste dagarna har jag varit så frustrerad så jag nästan har gnagt i skrivbordskanten. Värst var det i helgen när jag nästan trodde att jag blivit av med mina bloggar och min mail.

Nämligen så kunde jag helt plötsligt inte logga in på min mail - jag har gmail och ett google-konto. Webbläsaren (Internet Explorer) förklarade frankt för mig att "webbsidan inte kunde visas" och tyckte att jag skulle kolla upp min internetanslutning. Den fungerade utmärkt, tack så mycket, det vara bara det att jag inte kom in på mail.google.com. Men värre blev det. Strax kunde jag inte komma in på blogger.com heller (som ju är del i google-familjen det också). Eller Google Reader. Och inte heller kunde jag komma in på hjälpsidorna så att jag kunde läsa mig till vad jag borde göra. Eller till sidorna där man kunde läsa om hur man återställer sitt konto. Nej - allt som hade med google (utom själva sökmotorn) och framförallt mitt google-konto var spärrat.

Jag försökte allt. Jag rensade temp-filer, webbhistorik, cache, installerade två andra webbläsare (Chrome och Firefox) men resultatet var samma (bara med olika slags felmeddelande för de olika webbläsarna): Jag skulle inte komma åt mitt Google-konto. Punkt slut. Bloggarna låg uppe, men jag kom inte åt att administrera dem.



Jag var helt och fullständigt övertygad om att någon hade kapat mitt google-konto. Någon ond typ som nu skulle lägga ut porrbilder på mina bloggar och skicka ut spam från min mailadress.

Tills jag var tillbaka till jobbet i måndags. Och där, ja där (oh lycka!) kom jag åt allting. Gmailen, blogger, google reader... och allt var i sin ordning. Alltså listade jag listigt ut att felet måste ligga i min egen dator på något sätt.

Och när jag väl gav mig fasen på det så testade jag äntligen den rätt självklara lösningen att stänga av mitt virusprogram, AVG (något gratisgrejs som funkat bra hittills). Och se! Åtkomst till google-konto och allt som vanligt.

Nu undrar jag VARFÖR?? virusprogrammet funkar helt som det ska i nästan ett år och sedan helt plötsligt får för sig att google-domänen är så läskigt farlig att jag inte ska få tillgång till den? Är det någon på Google som varit dum mot någon på AVG?

Och så funderar jag lite på hur smart det egentligen är att bli så totalt beroende av Google-koncernen som jag har blivit. Mail, bloggar, bloggläsning, google sökmotor som allenarådande sökmotor och startsida...Vad skulle hända om mitt konto faktiskt blev kapat? Jag kanske skulle sprida ut mig lite, använda Wordpress för bloggarna exempelvis? Fast...det är ju så himla praktiskt att ha allt på samma ställe. Och det är väl så resten av världens triljoner datoranvändare också resonerar, och så blir Google större än störst.

2 kommentarer:

  1. Ja du, dessa dator! Vad de kan få en att bli frusterad och konfunderad. Våran hemmadator vill inte fungera här hemma, det går en till två minuter så kraschar den. När den är inlämnad på "hälsohem" fungerar den så bra som allra helst, där är den är helt i sin ordning, och felfri. Det är ett mysterium kort sagt! Maman

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, om medellivslängden hos människan ökat de senaste decennierna så tror jag snart att den går tillbaka och blir kortare pga alla dessa frustrationer, gråa hår och irritationsutbrott vi får pga dessa obegripliga ting. Man är ju så beroende av maskinerna också, det är oroväckande.

      Radera