fredag 5 oktober 2012

Nattduk?

Satt och läste en bok där en flicka lade ner sin dagbok (tror jag det var) i sitt nattygsbord vid sängen. Inget konstigt med det, en helt naturlig plats för en dagbok. Men jag snöade in på ordet "nattygsbord". Varför heter det så? Eller alternativt "nattduksbord".

Vad i hela friden är en nattduk? Eller ett nattyg? Vad har man det till? Torkar man upp något nattligt (och kanske skamligt) med det?

Funderade vidare över vad jag själv säger och kom fram till att jag säger en slags slarvig kombo av de där bägge orden, ungefär "nattusbord".

Sängbord heter det nog i modernt språk. Jag tror inte att jag skulle leta efter nattygsbord i IKEAs produktkatalog. Men varför lever detta märkligt gammaldags ord kvar när vi pratar? Eller är det bara jag som lägger glasögonen på "nattusbordet" innan jag somnar?

Tillägg en stund senare...: Jag funderade vidare efter att jag publicerat inlägget ovan, och hittade faktiskt följande hos Språknämnden (en fråga inskickad till deras Språklåda):

fråga
Kan det heta både nattduksbord och nattygsbord?
svar
Den helt dominerande formen är nattduksbord. Men båda används och måste godkännas. Båda formerna återfinns också i ordböckerna. Man kan förstås också säga sängbord. Nattduksbord är det ursprungliga ordet, från slutet av 1600-talet, som då snarast betydde ’toalettbord’. Sina toalettsaker hade dåtidens dam av värld nämligen i en nattduk. Under 1700-talet uppstod så nattygsbord genom association till ordet nattyg, som betydde saker som ’nattdräkt’, ’nattmössa’. Tyg kunde förr betyda ’saker’, ’don’, jfr verktyg.
Där ser man.

7 kommentarer:

  1. Detta är ett ord som även jag funderat mycket över även fast jag inget dylikt bord har... Tack för att du bringat lite reda i begreppen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen kära du, har du inget nattygsbord? Var förvarar du i så fall alla dina nattdukar??

      Radera
    2. Ja, det är faktiskt lite av ett problem det där. Vår sängram har en decimeterbred kant där jag brukade balansera telefon och glasögon med tveksamt resultat. Nu har jag en spjälsäng där tygbordet skulle stått om jag haft ett... Och telefonen ligger där Emil skulle varit om han inte flyttat till gästrummet!

      Radera
  2. Hemma hos oss har vi byggt in nattygen i en väggstor (3.20 i takhöjd) bokhylla i sovrummet. INte så praktiskt att förvara alla nattygen - mycket damm blir det av mycket böcker... vi älskar böcker) - men ack så många nattyg man får plats i när man slipper begränsa sig till ett litet bord :-) /Åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter fint! Själva har vi mest snedtak i vårt sovrum och får i princip bara plats med vår säng och låga byråar. Och , ja, varsitt nattygsbord.

      Radera
    2. fast det låter ju väldigt mysigt och odammigt...
      utanför sonens förskola idag stod det hur många kassar med barnböcker som helst. någon har haft vindsstädning alternativt flyttat och ställt ut alla böcker för att vem som helst kunde ta. Roligt att botanisera. Sonen var så nöjd när fyra böcker fick följa med hem... riktigt gamla favoriter dessutom och en julbok. Tomten kommer... :-)
      Nattygs-hyllan i sovrummet fick ännu fler invånare. Nästan som julafton /Åsa

      Radera
  3. Anser att det ska vara "Natttyg" där tyg avser tillbehör, saker för användning jfr tygförvaltning i det militära, de har hand om vapen, fordon etc inga tyger så vitt jag minns.

    SvaraRadera