torsdag 10 januari 2013

Sökes: butler

Äntligen har jag kommit igång att kolla på tredje säsongen av Downton Abbey. Det är precis lika bra som det brukar, och jag fascineras som vanligt av alla dessa strikta etikettsregler som råder, både upstairs och downstairs. Att behöva byta om till riktig finstass till middagen varje kväll (jojo, det hade sett ut det här hemma i Vismarlöv: "jamen Håkan, du vet ju att jag inte gillar när du kommer i de gråa mysbyxorna till middagen. Gå nu upp och byt till de svarta adidasbyxorna med revärer i stället, du vet ju att vi har fiskpinnar till middag och får hålla en viss stil...")

Allra mest fascinerad är jag av butlern, mr Carson. Han är ju chef över tjänstefolket, och vet alltid, alltid vad som passar sig. Men jag undrar över vad det är han gör för något? Egentligen? Det verkar mest som att han håller koll på vad alla andra gör och de enda arbetsuppgifter han själv har är att hålla koll på vin och sprit och dekantera flaskor, och så stå i dörren och ta emot när det kommer gäster. Ändå säger alla att han är så stressad och har så mycket att göra. Det är ju de andra i tjänstefolket som lagar maten, som passar upp, som hjälper herrskapet att klä på sig?

Jag läste nyligen en bok som utspelade sig i ungefär samma miljö: Grevinnan av Eva Ibbotson (jag har skrivit om den här) Även där finns det förstås en butler (som väldigt mycket liknar mr Carson). Han heter Proom, och det står att han mer eller mindre är Mersham, godset där boken utspelar sig. Han basar över tjänstefolket och har också så mycket att göra hela tiden. Men med vad??

Det kanske är så att en egen butler hemma hos oss i Vismarlöv hade gjort vårt liv så mycket lättare. Tänk vad han kunde göra: se till så att bag-in-boxen var välfylld med passande vin, fylla på våra vinglas, se till så att någon annan lagar maten under rätt former, att vi tilltalar varandra med rätt titlar här hemma, öppnar dörren när det kommer någon (kanske man kunde få honom att svara i telefon också). Och så kunde han berätta för mig vad en butler sysslar med mer än detta och så göra det, och så kanske vi kunde få det fashionablaste hemmet i Skåne och jag kunde sitta helt avslappnad upstairs och lalla framför min datorskärm och byta t-shirt innan jag går ner till middagen.

Tror jag får lugna ner mig med att se ett avsnitt till av Downton Abbey. Eller läsa artikeln nedan.

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2239672/Downton-Abbey-effect-Demand-British-butlers-DOUBLES-2-years-wealthiest-families.html

2 kommentarer:

  1. jag skulle gilla en "Lurch" här hemma... typ Addams-familjens Lurch... har alltid känt ett visst släktskap med Morticia, så en lurch skulle passa oss i familjen...
    ;) Åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm, nä, tänk att ha en sån där dyster herre hängande över sig där hemma...

      Radera