tisdag 19 februari 2013

Om du vill ha hjälp med bredband - tryck 2. Om du vill ha teknisk support - tryck en hemlig sifferkombination bara Mensas medlemmar förstår sig på.

I helgen ledsnade vi totalt. Förvisso ett i-landsproblem, men ändå. Jag ville hämta hem programuppdateringar på min telefon samtidigt som Håkan ville (som han vill ungefär 24/7) spela World of Tanks, Lisa spela Bikerace på telefonen mot kompisar och Erik kolla anime på Youtube.

Det funkar inte eftersom vårt bredband inte är ett av de snabbare. Vi kan göra ungefär en av de här sakerna samtidigt. Möjligen två.

Och äntligen tog vi tag i att ringa till Tele2 för att kolla hur mycket snabbare bredband vi kunde få. De nästan skrattade åt oss och kunde förstå att vi ville uppgradera från 2 Mbit/s till de 24 Mbit/s vi kunde få - till nästan samma kostnad som vi redan betalar.

Troligen kan detta vara något de har försökt meddela oss när de ringt oss på kvällarna vid laga-middags-dags och sagt att "Hej Håkan/Carolina, jag heter Jenny/Markus/Petter och ringer på uppdrag från Tele2..." varpå vi alltid säger något i stil med "vill inte ha" och lägger på luren (och det är de artiga omgångarna).

Jaha. Vi ringde väl ungefär vid middagstid i måndags och beställde denna uppgradering. På kvällen vid åttatiden så vägrade Håkans stridsvagnar plötsligt att köra mer i World of Tanks. För då la internetuppkopplingen av.

Det känns lite grann som att de två sakerna kan ha något samband.

Men någon måste ha missuppfattat det hela. Jag ville ha snabbare uppkoppling. Inte 0 uppkoppling.

Fast det verkade inte som att support-killen jag pratade med på telefon idag tyckte att det fanns något samband. Han hade en felsökningslista han skulle dra igenom med mig, kosta vad det kosta ville. Gud vad jag hatar att känna mig så dum som jag gör när jag pratar med såna där supportmänniskor.

"Har du startat om modemet?" Ja, typ 48 gånger eftersom det alltid är det första man gör när nätet lägger av.
"Funkar telefonen som den ska?" Ja, eftersom det är den jag ringer upp dig på så vet jag det med bestämdhet.
Dessa inledande frågor var bara för att invagga mig i falsk säkerhet, för sen kom knockuoutfrågorna som fick mig att börja förtvivlan-svettas under armarna:
"Är modemet kopplat till hushållets första telefonjack?" "Är första telefonjacket seriekopplat?" "Vill du öppna dosan för att kontrollera detta?"

Men åh! Jag vill bara att ni ska trycka på någon magisk knapp någonstans så att jag får min internetuppkoppling tillbaka! Och med 24 Mbit/s, tack så mycket.

Det funkar inte ännu. Fast som väl är kan jag nå nätet ändå om jag gör det korta stunder om jag låter min Iphone ha internetdelning. Vad skulle jag göra utan min kära, kära ifån???

2 kommentarer:

  1. Åh, igenkänning, igenkänning! Jag önskar också innerligt att dessa supportmänniskor trycker på en magisk knapp nånstans istället för att besvära mig med en massa frågor vilka jag ändå inte kan svara på eftersom jag inte begriper deras språk. Jag hatar, verkligen hatar datorkrångel. Datorerna ska fungera och gör de inte det ska s-människorna fixa det utan att jag ska behöva svettas och känna mig dum, basta! Maman

    SvaraRadera
    Svar
    1. De pratar verkligen ett annat språk! Dessutom sluddrigt och uttråkat eftersom de har så många som frågar om samma sak så de rabblar liksom en ramsa. Jag fick säga "ursäkta vad sa du" pinsamt många gånger och det är ju jobbigt bara det.

      Radera