torsdag 28 februari 2013

Övervintrade pinnar

I tolv år har jag väntat och längtat. Väntat på att det ska byggas en rondell i Klågerup City där landsvägen genom byn korsar den Stora Läskiga landsvägen som har ett eget namn (108). I höstas blev jag överlycklig över att det äntligen sattes ut såna där markeringspinnar med orangemålade toppar överallt runt korsningen och dessutom i egentligen ännu läskigare korsningen vid Hyby kyrka. Det var på gång! Jag skrev förstås ett längre längtande inlägg om det här.

Sen kom vintern. Pinnarna stod där och såg frusna och bortglömda ut. Men de stod kvar.

Vintern var kall och oändlig. Ett annat vägbygge inne i hjärtat av Klågerup City startade. Men pinnarna vid 108 och Hyby kyrka stod kvar. De började luta lite och se vindpinade ut. Men kvar stod de.

En vintermorgon läste jag i tidningen att man "planerade byggstart för trafiksäkra förbättringar" (eller något sånt) längs med 108 1 mars 2013. Visst. Jag har läst sånt där förr. Har blivit cynisk och går inte på den lätte.

Men pinnarna stod kvar.

Idag, 28 februari, när jag körde till jobbet: Då!

Fullt med människor i neongula jackor vimlade runt bland pinnarna. De hade tagit med sig en stor lastbil med en sån där skylt på för tillfällig hastighetssänkning. De hade tagit med sig en stor grävskopa av något slag. Någon höll en ritning i handen och det pekades med hela handen. Oranga vägkoner stod staplade vid sidan av vägen. Vägavspärrningsbockar likaså.

Det är den 1 mars i morgon - och de ska faktiskt börja! Det är på gång!!!

Tänk att man kan bli så glad åt att ett vägarbete ska sätta igång. Ett vägarbete som dessutom kommer att vara ivägen varje gång jag ska utanför Vismarlöv Citys gränser. Men jag ser ljuset, Jonatan. Ja, jag ser ljuset....!

4 kommentarer:

  1. Hurra hurra! Nu får vi se hur länge det dröjer innan nästa inlägg kommer om att man måste köra lång omväg för att komma hem(ifrån) ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ånej - något sånt inlägg kommer det inte att komma. På min bloggarheder. Jag kommer att skratta av lycka varje gång jag måste krypa i 20 km/h genom vägarbeten och avspärrningar. Varje gång.

      Radera
  2. Åh, så bra! Då kan man åka och köpa pizza utan att var nervös för Den Läskiga Korsningen nu då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja! Och pizzerian hamnar nästan i mitten på rondellen.

      Radera