tisdag 25 juni 2013

Bye bye Google Reader - hej Feedly!

Jag har hittills använt Google Reader som verktyg för att läsa bloggar. Jag tycker det är överskådligt och bra, och lätthanterligt på alla sätt. Därför surnade jag till ordentligt i våras när det helt plötsligt poppade upp ett varningsfönster när jag öppnade Google Reader att "det skulle upphöra 1 juli så se till att rädda dina data innan dess". Jaha, jamen tack, vad ska jag göra nu då? Kollade runt på lite andra bloggläsarverktyg men hittade inget jag jublade över direkt. Visst, de var enormt smarta och man kunde koppla hela sitt internetanvändande till dem med snygg grafik och allt. Förmodligen skulle de - med rätt inställningar - följa med ända in till sängkanten och sjunga vaggvisor för mig också. Men jag ville ju bara ha Google Readers snabblästa lista, inget krångel och inga tjusigheter.

Skaffade mig efter mycket muttrande ett konto på Bloglovin', men var inte riktigt nöjd. Och jag fortsatte ändå att använda Google Reader - det var ju långt kvar till 1 juli.

Nu, framme i slutet på juni, när varningsmeddelandena poppade upp varenda jämrans gång jag öppnade Google Reader (snart dör vi, snart dör vi, var säker på att rädda dina data...) så kom lösningen till mig alldeles av sig självt. Snällt, va? Så nu tipsar jag alla andra som möjligen kan tänkas läsa det här:

På telefonen använder jag appen Newsify för att läsa bloggar. Den är synkroniserad med Google Reader och hämtar alla mina prenumerationer därifrån. Häromdagen fick jag meddelande om att eftersom Google Reader nu lägger ner, så kommer Newsify att  integreras med Feedly i stället. "Öppna bara appen, tryck på knappen där det står att 'hämta data från Google Reader' och så är allt klart" stod det ungefär. Jag gjorde det och det tog ungefär 10 sekunder, och så var Newsify räddat och sig likt. Sen kollade jag om Feedly fanns på webben också. Och det gjorde det! Samma enkla förfarande: tryck på knappen för att hämta alla data från Google Reader. Logga in med ditt Google-konto - och vips, klart! Alla bloggprenumerationer ligger nu i Feedly. Och det bästa av allt: Feedly är precis så enkelt, lätthanterligt och överskådligt som jag vill ha det. Det har till och med "listvyn" från Google Reader (om man vill, andra inställningar finns). Jag är så nöjd, så nöjd!

Ta-daa!
 Så nu kan 1 juli komma när som helst.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar