fredag 18 december 2015

Bra sak 18: Bloggar!

19 april 2012 skrev jag ett blogginlägg om en barnbok som heter Den stora jakten av Jan Kjaer. Bävande tryckte jag på publiceringsknappen och satt sedan stolt och tittade på det jag skrivit, med bild och allt. Det funkade! Någon timme senare blev jag helt överväldigad av att jag hade haft fyra personer som besökt bloggen, och som läst det jag skrev. 


Det där var starten på mitt bloggande som var rätt sen om man jämför med när många andra började. Men så nöjd jag var! I ett antal år hade jag då redan skrivit om alla barn- och ungdomsböcker jag läste, ungefär en A4-sida för varje bok ordnade i ett antal pärmar som ett ovärderligt verktyg i skolbibliotekariejobbet. Nu testade jag det där förträffliga påfundet att blogga om böckerna också för att se om någon annan ville läsa vad jag tyckte om dem. Inte hade jag väl en aning om hur viktigt det där bloggandet skulle bli för mig.

Bara det här med att jag när jag började blogga själv upptäckte den underbara och gigantiska bokbloggsfären - så många bokbloggar det finns! Och vilken oändlighet av boktips de ger mig! Jag kommer inte att vara utan böcker jag vill läsa de närmaste sjuhundra åren eller så. Och, givetvis: finns det många bokbloggar så måste det finnas många bokbloggare, som alla är precis lika stora boknördar som jag själv. Så många trevliga människor! Jag har ju till och med fått träffa några av dem i verkligheten! Men bokbloggandet innebär att jag numera är en del av ett förträffligt trevligt vi som jag inte hade en aning om att det fanns innan jag själv började blogga. Helt fantastiskt, faktiskt!

När bokbloggen bara var några veckor gammal startade jag en blogg till - den här, eftersom jag ville skriva om fler saker här i livet än bara böcker. Och utöver dessa mina två egna bloggar så är jag med i ett bloggkollektiv, Kulturkollo, där vi är sex personer som bloggar tillsammans i en väldigt bra blandning. Mina kulturkollokollegor är utspridda över hela Sverige, men vi umgås mer eller mindre dagligen i en facebookgrupp, där vi pratar om oh så mycket mer än bara bloggen och skrivandet på den (även om diskussionerna kring den kan bli hyfsat livliga ibland - det är sex starka viljor som driver Kulturkollo kan jag avslöja).

Sedan det där första blogginlägget på bokbloggen har jag skrivit flera tusen inlägg faktiskt. (det är ju inte klokt, men tänk på att jag skriver på tre olika bloggar - det blir rätt fort många inlägg, det) Och fortfarande är jag helt överväldigad av att kunna se hur många det är som går in och besöker bloggarna, som läser det jag har skrivit. Som kommenterar, som återkommer till bloggen, som är nyfikna på vad jag tycker.

Att blogga, och att läsa och träffa andra bloggare, har blivit en stor, viktig och mycket bra del av mitt liv. Det tar tid - men är värt varenda sekund.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar