fredag 19 maj 2017

Fyra bra saker så där mellan hägg och syren


  1. Rapsen! Åh, att köra till jobbet omgiven av blommande rapsfält i självlysande gult! Bönderna i min del av världen har slagit något slags rekord i att plantera raps på många åkrar det här året - det är gult nästan överallt. Det är lite som den där vitsippekänslan - vill rulla mig i alltihop. Men jag kör vidare och försöker fotografera det hela med ögonen och spara ner i min lilla saker-att-leva-för-och-längta-till-ask att öppna trista mörka morgnar i januari.
  2. Göteborgsvarvet! I eftermiddag kör jag och Håkan till Göteborg, ställer oss med husbilen på en grusplan nära mässan tillsammans med andra hoppfulla husbilar, hämtar våra nummerlappar, kör kolhydratuppladdning (ostbågar, chips och tjeckisk öl) för att i morgon tillsammans med tusentals och åter tusentals andra färdas till Slottsskogen och springa iväg i strålande sol (ja!) och med andra tusentals människor som står längs med vägarna för att heja fram oss. Ja, det är dryga 21 km, och ja, klart det är apjobbigt - men så himla, himla kul och årets roligaste lopp!
  3. Syrenerna! I morse när jag gick ut till bilen var det några av syrenerna som hade slagit ut halvvägs, så pass att jag kunde ställa mig och lukta lite på dem. Det där är en majmorgonsritual när syrenerna blommar - ställa mig och dra in några djupa andetag syrenluft. Allting känns bra sedan. Ner i den där minnesasken med det!
    (liten jobbig grej i år - några av syrenbuskarnas blommor har svartnat och vissnat, och bladen är till hälften bruna och döda. Jag tror det är frosten som bet dem då för någon dryg vecka sedan när det var så fånigt kallt fast det var maj och allting borde vetat bättre. Men jag har aldrig hört talas om frostskadade bondsyrener förr?)
  4. Näktergalen! När jag hör den får den mig alltid att bara stillna, stanna, lyssna, vara, njuta... Det är det ljud jag älskar över allt annat. Att höra den genom vårt öppna fönster medan jag ligger på morgonen och vaknar... åh, minnesask, minnesask, minnesask...!

Färgerna i maj

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar