onsdag 10 maj 2017

Vad som avhjälper en Carolinas dåliga humör

Jag bits inte längre, tackar som frågar.

Mitt dåliga humör brukar gå över ganska fort. Ännu fortare går det när det kommer in snälla barn på biblioteket, kanske åttaåringar som är lite så där allmänt rosiga om kinderna och rufsiga i håret och går runt och väljer böcker och kommenterar böcker de läst med sina fellow roskindade åttaåringar. Och när jag hör att böckerna de tipsar varandra om så som varande sååååå bra och "bästa jag läst" är några av böckerna jag pratade om när klassen var på biblioteksbesök för några veckor sen.

- Asså, jag ääääälskar böckerna om Dunne. De är såååå bra. Kolla, här finns en inne! Låna den!
- Jag vet var Tam-böckerna står! Jag ska visa dig!
- ... och så sätter du i lånekortet där, och nu trycker du in pinkoden.... (fine lille P står och förevisar låneautomaten för sina kompisar eftersom han är Eget-Lånekort-Expert-Och-Kan-Låna-Allt-I-Hela-Biblioteket)

Åttaåringar! Jag gillar dem väldigt mycket!

Men ännu bättre humör återkommer när det sedan blir kväll och det kommer barnfamiljer till biblioteket, och man kan få stå och smyglyssna till mycket högljudda monologer som den här:

- Mamma! Kolla! Den här boken handlar OM HÄLLOBIIN! Kolla! Kolla mamma, den har spöken och en pumpa här! Hällobiiiiin mamma! Den ska jag låna, och så ska jag läsa den till hällobiin. Mamma? Jag ska läsa den här till hällobiiiin, mamma! Mamma! Det är spöken! Och en pumpa... (upprepa det där ungefär 20 gånger, och betänk att det utomhus råder maj och blommande raps och ljusa kvällar och är betryggande långt till v. 44)... och mamma? Jag ska läsa den själv! När det är hällobiiin... och mamma? jag ska läsa den... MAMMA! KOLLA! STAWWASBÖCKER! DE HAR BÖCKER OM STAWWAS! Där är Kajloren, och där är sisipio och atoo, och en LJUSSABEL och... den ska vi låna! Mamma! STAWWASBÖCKER MAMMA!

Nå. Monologen pågick i ungefär 30 minuter, och den lille besökaren hittade förutom Alla spökens dag och några faktaböcker om Starwars även böcker om hundar och skalbaggar. Plus att han förgyllde min dag. Plus att jag fick guldstjärna i hans protokoll:

- Alla de här ska jag låna!
F.d sur bibliotekarie: - Bra! Den här boken - ska du möjligen läsa den till halloween?
- Jaaaaa! Till hällobiiiin ska jag läsa den! *hela ansiktet lyser* Och vet du? Jag har slagit mitt finger idag. Det kom blod! Kolla! *förevisar litet sår vid nagelbandet, och jag fattar att detta fina förtroende är belöningen för att jag kan viktiga saker om halloween och vilka böcker som ska läsas*

OK - jag tjänar inte så där vidare värst på att jobba som bibliotekarie... men det finns stunder på jobbet gör det värt.

2 kommentarer: