tisdag 13 juni 2017

Några ljudintryck från det senaste dygnet

Måndag kväll, på jobbet, biblioteket är öppet med flera barnfamiljer som besöker det, och utanför biblioteket (på skolan) pågår niornas avslutning:

Bröl bröl skrik fnitter MAMMAAAAA parfymdoft (eller ångor) mer bröl hojt springande fötter springande klackar fniss fniss prat prat OVÄSEN PÅ ALLA MÖJLIGA SÄTT (men ganska fint oväsen, va?)

Måndag kväll, bilfärd hem:

Stephen Fry läser om hur Harry Potter hittar Draco Malfoy gråtandes på pojkarnas toalett och andra Hogwartsmässiga incidenter. Billjud billjud prat prat.

Måndag kväll, hemkommen för att i lugn och ro äta mid.....

SPELHÅLA! MOTORBUREN UNGDOM HAR INTAGIT VARDAGSRUMMET! DET SPELAS SUPERSMASH PÅ WII-U! VÄSEN VÄSEN BRÖL BRÖL SKRATT! (kan någon FATTA hur stor plats 18-åringar tar?)

Tisdag morgon. Skolavslutning på skolan där jag jobbar. Från biblioteket:

STÅNK. (bibliotekarien försöker placera ut alla triljarders återlämnade böcker utan att biblioteket sprängs)

Utifrån: Klack klack uppklädda högstadietjejer fniss fniss skratt VRÅL SKRIK tramp applåder sång prat prat sorl oväsen oväsen avslutat av ett månghövdat supervrål (ackompanjerat av springande fötter) - NUUUU ÄÄÄÄR DET SOOOOMMARLOOOOOOOOV! WAAAAAH!

Dörr som dunsar igen.

Tisdag eftermiddag. Skola där alla elever nyss gått på sommarlov:

Absolut och total tystnad. Ekande tystnad. Tystnad som går att ta på.

3 kommentarer:

  1. Den känslan får aldrig jag. Så fort det blir lov har jag plötsligt fritids i mina bibliotek... Ingen vidare vilsam miljö.
    Och just nu lyssnar jag på tusentals bin som surrar i sovrumsväggen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fy farao för bina! Hoppas ni får väck dem snabbt!!
      Och det där med fritids är jobbigt. Jag har mestadels sluppit det (hade det så bara i Sandby första året). Du får ju aldrig den lugna arbetsperiden för gallring, omflytt och planering som så väl behövs...

      Radera
    2. Inom fem arbetsdagar skulle antocimex komma...
      Jag får hoppas att fritids åker på många utflykter så det blir lugnt iaf några timmar i taget. Jag försöker ignorera demså gott det går och gallrar för brinnande livet.

      Radera