lördag 14 oktober 2017

Ute på Revingehed, i kanten av ett stort kärr... om natten.

Om man vill kan man spendera en fredagskväll ute i naturen, i mörkret, med en pannlampa på huvudet, ett batteri i en sele på ryggen, flås i lungorna, stress i huvudet och fullt av fakking björnbärssnår runt benen som hindrar en från att ta sig dit man borde ha varit.

Jo, jag vet att det är bekvämare i läsfåtöljen med ostbågeskålen inom räckhåll.

Men Revinge by night är en himla kul orienteringstävling, en stafett med nio-manna- eller sex-mannalag som varje höst en fredagskväll skickar ut ett antal entusiastiska orienterare i mörkret på Revingehed. Ja, där som det brukar ske diverse militäriska övningar annars. Och då kan jag faktiskt tänka mig att offra min heliga fredagskväll för att få vara med. Vara nervös i grupp, liksom.

Här är en bild från starten:


Och här är en kartbild med min gps-rutt inlagd.


Och nu zoomar vi in på det där jämra kärret:


Är rutten grön så betyder det att jag har sprungit. Är rutten gul har jag sprungit lite långsammare, eller gått. Är rutten röd betyder det att jag står stilla och inte vet vad jag håller på med. Som alla kan se är min rutt alldeles söder om det rödstreckade området (en skjutbana, förbjudet område) bara gul ocoh röd samt går åt fel håll. Som man också tydligt kan se lyckades jag på ett käckt vis kringgå stigen/stråket/diket jag skulle följa ut i kärret och i stället av okända anledningar bege mig ut åt helt fel håll.

Där var det grenar, ris, blött och Väldigt Mycket Björnbär.

Ni kan själva tänka er ljudeffekterna vid de röda ställena på rutten, typ "helvetes j-la björnbär" eller "var f-n är jag??" "borde jag inte ha kommit till den där stigen för länge sen?" och så fullt av väldigt fula ord en skolbibliotekarie inte borde ha i sin vokabulär överhuvudtaget. Plus ångesten över att "de andra i laget står i mål och väntar på mig och det är BARA mitt fel att vi kommer att bli jättesist i den här tävlingen".

Jo. Men det ÄR kul med nattorientering... när man går rätt och kontrollerna sitter där de ska. Det händer ju. Ibland.

4 kommentarer:

  1. Du gjorde ett grymt lopp!! Du var inte ensam om att bomma och dessutom gjorde det ju inget av andra anledningar 😁👍

    SvaraRadera
  2. Gulle dig! Och ja, för det mesta gick det ju bra ändå, och ja, det gjorde ju inget i slutänden :)

    SvaraRadera
  3. Galning! Men imponerande ändå! Vi var på fickklampsvandring i skogen här brevid nyss. Det var MÖRKT!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väääldigt mörkt är det. Och även om min pannlampa är effektiv så ser jag ju bara så långt som ljuskäglan sträcker sig och får aldrig överblicken man får på dagen. Svårt - men roligt alltså när det ändå funkar (om det gör det...)

      Radera