onsdag 4 april 2018

Onsdagsönskning

Jag hade sagostund med ett gäng barn i fyraårsåldern idag, och jag läste en saga för dem där någon fick tre önskningar uppfyllda. (Sagan heter Korven och det går ju direkt åt pipsvängen med det där önskandet eftersom önskningarna av lite misstag blir 1. att grannens goda korv låg på det egna middagsbordet i stället, och 2. att den där jämra korven satt på den idiotiska första önskarens näsa, och därför 3. att korven ifråga inte längre satt på den där näsan eftersom näsans ägare inte ville framlida sina dagar med ett korvbeprytt anlete)

Nå. Efter att sagan var slut så frågade jag barnen vad de skulle önska sig ifall de fick tre önskningar uppfyllda. Tanken var ju att de skulle ha lärt sig något av korv-sagan och önska sig lite listigare saker? Eller underbara saker?

Men nej. Fyraåringarna nådde omgående ett högljutt konsensus i frågan:

- Då skulle jag önska att allt på jorden var gjort av godis!
- JA! HELA VÄRLDEN GJORD AV GODIS!
- HELA JORDKLOTET VAR GODIS! DÅ KUNDE JAG ÄTA ALLT! JORDEN UNDER GRÄSET SKULLE VARA LAKRITS!
- JA! JA! ÄTA! GODIS!

Jahopp. Inget enda "fred på jorden" eller "bli rik" eller så. Godis. Bara godis.

4 kommentarer:

  1. Men kolla, dina emojis går ju att läsa här på bloggen direkt! Jag skulle först svara att "så bra jag läste din kommentar i mobilen så jag kunde se bilderna" men det behövde jag ju inte nu. Emojis ftw! (fast mina barn säger överlägset att "det är ju bara vi gamla som håller på med dem". Eh... jaha? De är ju KUL?!)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur? Jag är gärna gammal om det betyder att jag får slänga in en dregglande gul gubbe i min text då och då

      Radera
  2. Eller den med en hjärna som sprängs. Mycket användbar!

    SvaraRadera